5. недеље Великог Поста
СВЕТИ ТЕОФАН ЗАТВОРНИК
МИСЛИ ЗА СВАКИ ДАН У ГОДИНИ
ПЕТАК
Душе праведника су у руци Божијој (Прем.Сол.3,1). А у чијој су руци душе
грешника? Спаситељ је говорио апостолима да их сатана иска како би их вијао као
пшеницу, тј. како би их скренуо са правога пута, узео у своје руке и чинио са
њима шта хоће. Због тога су сви који се удаљују од Господа у рукама сатане и он
их вије и ковитла куда хоће. Грешницима се стално врти у глави јер им ђаво,
мотајући их тамо и овамо, не да да дођу к себи. Чим само примети да је неко
почео да се премишља о свом стању, он још јаче почиње да га тресе како би му се
опет смутило у глави и мисли му се расејале.
+++
ЧТЕНИЈА ПОСНОГ ТРИОДА
Св. Теодора Студита
ПОУКА У ПЕТАК ПЕТЕ СЕДМИЦЕ
Браћо и оци! Врлина је дјело које не престаје и никада се не зауставља, већ се непрекидно простире унапријед. Врлина је увијек јединствена и оне који јој ревносно приступају увијек узноси ка вишим степенима савршенства. Због тога Апостол говори: Не као да то већ постигох или се већ усаврших, него стремим не бих ли то достигао, као што мене достиже Христос Исус. И још говори: Браћо, ја за себе не мислим још да сам то достигао; једно пак чиним: што је за мном заборављам, а стремим за оним што је преда мном; и трчим према циљу ради награде небескога призвања Божијега у Христу Исусу (Флб. 3:12-14).
Према томе, добро се никада не зауставља, нико га није исцрпио, јер када се заустави добро, почиње зло. Због тога се и ми, браћо, нећемо заустављати на путу врлине, него ћемо је увијек тражити и бити неуморни у усрдности, стичући увијек све нове и нове снаге, док не достигнемо савршенства која могу да се упореде са Христовим.
Према томе, добро се никада не зауставља, нико га није исцрпио, јер када се заустави добро, почиње зло. Због тога се и ми, браћо, нећемо заустављати на путу врлине, него ћемо је увијек тражити и бити неуморни у усрдности, стичући увијек све нове и нове снаге, док не достигнемо савршенства која могу да се упореде са Христовим.
Али на који начин можемо ово испунити? Ако сваки дан и час будемо проводили у усрдности, тј. када куцне час за јутарњу - одмах се пробудимо и пођемо на молитву; завршила се јутарња - латимо се са усрдношћу за своје рукоделије, размишљајући о Божанственим ријечима које су читане на служби; дошло вече - са благодарењем и умиљењем идемо на починак, извршивши прво правило своје у тиховању са кољенопреклоњењем, чувајући се лукавих маштарења. Тако припремајући себе и тако проводећи дане и ноћи, испунићемо то о чему говори божанствени Давид: дан дану говори ријеч, и ноћ ноћи објављује знање (Пс. 18:3). Дан нека не пролази код нас у празнословљу, смијеху и љености, ноћ - у помислима похотним и блудним. Чуваћемо не само тијело, него и душу, јер Господ хоће да она буде чиста од лукавих помисли.
Желимо ли жељено? Али шта је пожељније од врлине, чија је сладост најжељенија и незасита? Љубимо ли љепоту и украшеност? Али шта је прекрасније од Господа нашега Исуса Христа, Чија доброта свему саопштава љепоту и украшеност? Зле, пак, похоте, напротив, огрубљују душу и растрзавају је неупоредиво горе од дивљих звијери, не пружајући сладост и радост, већ мучење и патњу. Не заваравајте се, говори Писмо, плот и крв не могу наслиједити Царства Божијег, нити распадљивост може наслиједити нераспадљивост (1 Кор. 15:50). Кога је поробио гријех, а да га при том није обешчастио и предао смрти? Кога није узнијела и прославила у свијету врлина? Оставивши многе, поменимо само двојицу - Јосифа Прекрасног и прворођеног сина Давидовог. Амон, зато што је зблудио са својом сестром - зар није био убијен? А Јосиф, пак, зато што је пољубио дјевственост, - није ли постао цар Египта? Заиста, врлина је пожељна и спаситељна, а гријех је зао и мрзак. Али ми, људи, подвргавамо себе великој обмани и радије одабирамо смрт него живот, и таму љубимо више од свјетлости, распадљивост више од нераспадљивости. А шта од тога више може да буде достојно сажаљења?
Неки говоре да хоће да заволе добро, али не могу. Не желимо га ми, па га зато и не љубимо; не желимо га искрено, већ лажно и лицемјерно, јер ми имамо власт над собом: што желимо, то и чинимо. Као што се види, греховна навика нас је од младости очврснула у страстима, због тога нам је тешко да се ослободимо од њих. А какве су ријечи Апостола? - Као човјек говорим због немоћи вашега тијела. Јер као што давасте уде своје да робују нечистоти и безакоњу за безакоње, тако сада дајте уде своје да служе правди за освећење (Рим. 6:19). Због тога, браћо, неопходно нам је да куцамо са трпљењем и мољењем, и благи наш Бог, без сумње, отвориће нам врата, творећи у нама оно што је благоугодно пред Њим и дајући нам вјечни живот у Христу Исусу Господу нашем, Којем приличи слава и моћ са Оцем и Светим Духом, сада и увијек, и у вијековима вијекова. Амин.
No comments:
Post a Comment