ТУМАЧЕЊЕ
БОГОСЛУЖЕЊА СТРАСНЕ СЕДМИЦЕ И ПАСХЕ
Коментари и напомене професора В. Н. Иљина
Коментари и напомене професора В. Н. Иљина
СВЕТИ
И ВЕЛИКИ УТОРАК
Овај дан посвећен је
спомену на јеванђељско казивање о десет девојака (погл. Мт. 25,1-13), казивање
које је на одређен начин ушло у основу тропара Гле Женик...
На јутрењи, после читања
Јеванђеља и мале јектеније, следи кондак који још више наглашава суд над
бесплодном смоквом, тј. символичким изображењем оних људи који не доносе (дају)
плод вере.
Помисли
душо о часу краја,
и
посечења смоквиног уплаши се,
предан
теби талант трудољубља обрађуј,
бедна,
блистајући и вапијући:
Да
не останемо изван ложнице Христове.
Овде је, ради изображења
судбине непокајаних грешника, узет пример који се налази у Лукином јеванђељу:
"Неко је имао смокву посађену у своме винограду, и дође да тражи рода на
њој, и не нађе. Онда рече виноградару: Ево три године како долазим и тражнм
рода на овој смокви, и не налазим. Посеци је! Зашто земљу да слаби? А он
одговарајући, рече му: Господару, остави је и ове године да окопам око ње и
метнем ђубриво. Па ће можда родити; ако ли не, посећи ћеш је доцније" (Лк.
13,69).
Образ ложнице Христове и
прича о таланту, који се налазе у Јеванђељу (Мт. 25,1-46; 21,1) које се овога
дана чита на литургији, верницима даје три веома снажне и упечатљиве приче: ону
о десет девојака, ону о талантима и пророчанство о Суду, док завршне речи
Јеванђеља, тј. речи самог Господа, казују нам о страдању: "Знате да ће за
два дана бити Пасха и Син Човечији биће предат да се разапне".
Три поменута символа која
су нам дата кроз Јеванђеље, односе се на Суд који очекује душе људи, али
истовремено они наговештавају и сва она понижења кроз која ће Господ проћи пре
распећа, као и саму смрт на крсту. Основа Христовог учења јесте љубав, милосрђе
и све оно шта називамо хришћанским врлинама. Таланти су управо
те могућности које су нам подарене и чијим умножавањем ходимо путем заповести
Господњих. Апостол Јаков о томе каже следеће: "Јер ће ономе бити суд без
милости који не чини милости, а милост слави победу над судом" (Јак. 2,
13). Ове речи свакоме од нас свакодневно треба да су иа уму, као и оно шта је
записано у Синаксару (Недеља о Суду): "Свима треба да
буде познато да Христос од нас не тражи само пост и сиромаштво; то је добро и
корисно, али Он од нас тражи и још нешто, a то је милостиња и саосећање са
онима који страдавају".[1]
Управо на овој основи
аутор наведених речи, а кроз његова уста и сама света Црква, тумачећи причу о
десет девојака и користећи се скоро истоветним изговором две грчке речи: елеон (јелеј)
и елеос (милосрђе), потврђује да јелеј, узет од мудрих дјева,
заправо јесу хришћанске врлине, тј. оно на шта су заборавиле немудре дјеве.
Света Црква, тумачећи
причу о десет девојака, потврђује нам изузетно важну истину о томе да одсуство
милосрђа (тј. доброте срца), човека доводи у стање да се унутар њега гace и
нестају и друге врлине, тако да "они који немају милосрђа пред лицем
Небеског Женика, ни у чему нису другачији од блудника".[2]
Реч Божија о спасењу кроз
чињење милостиње и свих осталих хришћанских врлина, од нас захтева практичну
реализацију TИX добродетељи у свакодневном животу, а управо на то нас опомиње
и самогласна стихира на хвалите:
Слушала
си, о душо,
за
осуду онога који је сакрио талант!
He
сакривај Реч Божију,
објављуј
чудеса Његова,
да
би умноживши дар,
ушла
у радост Господа твога.
НАПОМЕНЕ:
No comments:
Post a Comment