Translate

29/04/2013

SVETOG JOVANA ZLATOUSTOG, ARHIEPISKOPA KONSTANTINOPOLjSKOG, BESEDA 63. NA JEVANĐELjE SVETOG APOSTOLA I JEVANĐELISTE JOVANA BOGOSLOVA[1]


Jer Isus još ne bješe došao u selo, 
nego bijaše na onome mjestu gdje ga srete Marta. 
A Judejci, koji bijahu sa njom... i dalje 
(Jn. 11, 30-31)

Veliko je blago mudroljublje - mislim na mudroljublje koje imamo (mi hrišćani[2]). Kod neznabožaca su sve samo reči i priče, a i same te priče ne sadrže nikakvo mudroljublje, jer se sve u njima čini radi slave. Dakle, veliko je blago mudroljublje; ono nas i ovde već bogato nagrađuje. Tako će onaj koji prezire bogatstvo već ovde zadobiti korist, jer će se osloboditi nepotrebnih i beskorisnih briga. Ko gazi slavu, već ovde će primiti nagradu, jer nikome nije rob, nego je slobodan imajući istinsku slobodu. Ko želi nebeska blaga, već ovde prima platu, jer menjajući sve postojeće ni za šta, lako pobeđuje svaku tugu. Tako je, eto, i ta žena (Marija) ovde primila nagradu za svoje mudroljublje. U to vreme, kad su svi sedeli oko nje - tužni i plačni, ona nije očekivala da će joj doći Učitelj i nije obraćala pažnju na svoje dostojanstvo, niti je potiskivala tugu. Ožalošćene (žene), pored drugih slabosti, imaju još i tu bolest da žele da uživaju poštovanje prisutnih. Ali ona nije imala ništa od toga, i onog časa kad je čula (da je Gospod došao), odmah je otišla Njemu. Jer Isus još ne bješe došao u selo. On nije žurio - kako bi bilo očigledno da On sam ne žudi (da učini) čudo; već je išao po njihovom pozivu. Ili jevanđelist upravo to hoće da izrazi rečima: ustade brzo (st. 29), ili on time pokazuje da je (Marija) tako potrčala da bi preduhitrila Njegov dolazak. Međutim, ona ne ide sama nego povlači za sobom i sve Judeje koji su bili u kući. Vboma razborito, zato ju je sestra i pozvala tajno, ne želeći da zbunjuje one koju su se sabrali, i nije rekla zašto: jer bi se mnogi udaljili, a ovako su pošli za njom, misleći da je ona pošla da plače (na grobu). Možda (jevanđelist) i kroz to ponovo potvrđuje da je Lazar zaista umro. I pade pred noge Njegove (st. 32). Ona je bila vatrenija od svoje sestre. Nije se postidela ni od naroda, ni lošeg mišljenja koje su mnogi od njih imali o Hristu, jer (tu) je bilo i mnogo neprijatelja Njegovih, koji su govorili: Ne mogaše li ovaj koji otvori oči slijepome učiniti da i ovaj ne umre (st. 37). U prisustvu Učitelja, ona je odbacila sve ljudsko i brinula se samo o tome da Učitelju ukaže poštovanje. I zašto ona govori: Gospode da si ti bio ovdje, ne bi umro moj brat (st.32). A šta čini Hristos? Zasada joj ne govori ništa; čak ni ono što je rekao njenoj sestri. Jer tu je bilo prisutno mnogo naroda, i nije bilo vreme za takve reči. On se samo smiruje i saoseća, i kako bi ih uverio u Svoju ljudsku prirodu, tiho plače i odlaže čudo do pravog trenutka. U stvari, to čudo je bilo veliko, takvo, kakvih On nije mnogo učinio, i kroz njega je trebalo da poveruju mnogi. Zato, da ono ne bi izgledalo neverovatno narodu, ako bi bilo izvršeno bez Njega, i kako, pored sve veličine, ne bi ostalo bez koristi - Hristos Svojom poniznošću privlači mnoge svedoke, kako ne bi bilo bez koristi, i ističe u Sebi ono što je bilo svojstveno Njegovoj ljudskoj prirodi, to jest, plače i uzbuđen je: zato što tuga obično uzrokuje plač. Potom on obuzdava (έταζιμήσας) svoju tugu [izraz: potrese se u duhu (st.33) znači - zauzdao je uzbuđenje] i pita: Gdje ste ga metnuli? - kako pitanje ne bi bilo sjedinjeno sa jecajem. Ali zašto On pita? Zato što neće sam da pristupi (izvršenju čuda), nego hoće da sazna sve od drugih i da učini po njihovoj molbi, kako bi uklonio svako podozrenje prema čudu. Rekoše mu: Gospode: dođi da vidiš. Isusu udariše suze(st.34,35). Vidiš li da, čak ni tada, On ničim nije ukazivao na vaskrsenje (koje će učiniti), nego ide (prema grobu) kao da nema nameru da (Lazara) vaskrsne, već samo oplače? A da je zaista izgledalo da je On krenuo sa tom namerom, to jest da bi oplakivao, a ne da bi vaskrsao (Lazara), to pokazuju Judeji koji su zato i govorili: Gle kako ga ljubljaše. A neki od njih rekoše: Ne mogaše li ovaj koji otvori oči slijepome učiniti da i ovaj ne umre? (st.Z6, 37). Čak i u nesreći, oni nisu ostavili svoju zlobu. Ali (Hristos) je imao nameru da izvrši delo, još neobičnije, jer oterati smrt koja je već nastala i porazila (čoveka) daleko je važnije, negoli sprečiti smrt koja nastupa. Tako oni Njega samim tim prekorevaju, posle čega će uslediti divljenje Njegovoj moći. Do tada prihvataju da je On slepome otvorio oči, ali umesto da mu se zbog toga dive, posle smrti Lazara, oni kleveću i u vezi s tim čudom - da se navodno nije dogodilo. Uostalom, nije samo po tome očigledno da su svi oni bili iskvareni, nego i po tome što su ga oni, još pre nego što je On došao i projavio (Svoju silu), preduhitrili optužbama, ne čekajući da dovrši delo. Vidiš li kako je njihovo rasuđivanje bilo pogrešno?

Dakle, On prilazi grobu i ponovo obuzdava tugu. Ali zašto jevanđelist, dosledno i više puta, primećuje da je On plakao i da je obuzdavao (Svoju) tugu? Zato da bi ti znao da je On zaista obukao našu prirodu. Budući da ovaj (jevanđelist), očigledno, više od drugih govori o Njegovoj veličini, on i o Njegovim ljudskim delima ovde pripoveda daleko smirenije. O Njegovoj smrti nije rekao ništa što su drugi (govorili), kao, na primer, da je bio žalostan, da je bio u podvigu, nego (je govorio) sasvim suprotno, na primer, da se ničice predao (vojnicima). Tako je ono što je izostavio tamo dopunio ovde, govoreći o plaču. I sam Hristos, govoreći o smrti, kaže: Vlast imam položiti ga (svoj život[3]) (Jn10,18), i ne govori ništa ponizno. Zbog toga, kada govore o Njegovim stradanjima, jevanđelisti Njemu i pripisuju mnogo ljudskog, pokazujući time da je Njegovo ovaploćenje istinsko. Tako Matej uverava u to, govoreći o Njegovim predsmrtnim mukama, uzbuđenju i znoju, a ovaj (jevanđelist) - govoreći o (Njegovom) plaču. Zaista, kada On ne bi imao našu prirodu, ne bi ga obuzimala tuga, i to ne jednom, nego dva puta. No šta čini Isus?

On Sebe, ni najmanje, ne brani pred Judejima od njihovih optužbi. I zašto bi se rečima opovrgavali oni, koje je tada trebalo opovrgnuti samim delom? Međutim, to opovrgavanje nije bilo tako mučno i moglo je bolje da ih postidi. Isus reče: Sklonite kamen! (st. 39). Zašto ga On nije pozvao i vaskrsao, dok još nije došao na to mesto? A naročito, zašto ga On nije vaskrsao još dok je kamen ležao (na grobu)? Onaj ko je mogao glasom podići mrtvo telo i ponovo ga oživeti, taj je svakako, daleko lakše, mogao istim tim glasom podići kamen. Onaj ko je mogao, svojim glasom, učiniti da hoda neko ko je umotan u čaršave, kome su svezane noge, taj je, mnogo lakše, mogao podići kamen. Šta ja govorim? On je mogao to učiniti i ne nalazeći se na tom mestu. Ali zašto nije tako učinio? Zato, da bi njih same učinio svedocima čuda, da oni ne bi govorili ono, što su govorili o slepom: "To je on, to nije on." Same njihove ruke i samo njihovo prisustvo na grobu su svedočili da je to on. Da oni nisu došli, tada bi, po svoj prilici, pomislili da vide priviđenje ili jednog (čoveka[4]) umesto drutog. A sada, kada su došli na mesto (pogrebenja Lazara) i skinuli kamen, i kada im je rečeno da razvežu mrtvaca umotanog u zavoje, i kada su prijatelji, koji su ga izneli iz groba, po samim zavojima prepoznali da je to on, i kada su tu bile same njegove sestre i jedna od njih je rekla: Već zaudara, jer je četiri dana u grobu (st. 39) - sada je sve to bilo dovoljno da zatvori usta nedobronamernim svedocima. Zbog toga im govori da sklone kamen sa groba, kako bi im pokazao da će On vaskrsnuti baš Lazara. Zbog toga i pita: Gdje ste ga metnuli? (st. 34), kako oni koji su rekli: Dođi da vidiš (st. 34), i koji su ga doveli (do groba), ne bi mogli reći da je On vaskrsao drugoga; kako bi i glas i ruke svedočili (o čudu) - glas koji je rekao: Dođi da vidiš - ruke koje su odvalile kamen i razvezale zavoje; (kako bi svedočili) i pogled i sluh sluh, tako što je slušao glas pogled, tako što je video onog koji je izašao (iz groba), a jednako (bi svedočio) i njuh, tako što je osetio smrad. Jer (Marta) je rekla: Već zaudara, jer je četiri dana u grobu. Zato sam, sa razlogom, rekao da ta žena nije ništa razumela iz Hristovih reči: Ako i umre, živjeće (st. 25). Pogledaj šta ona ovde govori; (ona smatra) da je to delo (vaskrsenje) već nemoguće, jer je proteklo dosta vremena. Istina, delo je bilo neuobičajeno - vaskrsnuti četvorodnevnog mrtvaca čije je telo predato truljenju. (Hristos) je rekao učenicima: Da se Sin Božiji proslavi (st. 4), ukazujući na Sebe samoga; a toj ženi kaže: Vidjećeš slavu Božiju (st. 40), misleći na Oca. Vidiš li kako se zbog slabosti slušalaca različito izražava? On podseća Martu na Svoj razgovor sa njom, kako bi je ukorio za to što ona ne razume (Njegove reči); ili pak tada nije želeo da zbunjuje prisutne, i zato kratko govori: Ne rekoh li ti da ako vjeruješ, vidjećeš slavu Božiju (st. 40).

Dakle, vera je veliko blago, veliko blago i vinovnik mnogih blaga, jer ljudi u ime Božije mogu izvršavati dela Božija. Ako imate vjere, kaže (Hristos), reći ćete Gori ovoj: pređi odavde tamo, i preći će (Mt 17,20); i opet: Ko vjeruje u mene, djela koja ja tvorim i on će tvoriti, i veća od ovih će tvoriti (Jn 14,12). A koja su to veća dela, reći ćeš? Dela koja su kasnije činili učenici; jer čak je i Petrova senka vaskrsnula mrtvaca. Kroz to je, još više, propovedana i Hristova sila. Zato što nije toliko neobično to što je On činio čuda u toku svog života, koliko to što su po Njegovoj smrti, u Njegovo ime, drugi mogli činiti još veća čuda: to je bio nesumnjivi dokaz Njegovog vaskrsenja. Čak i da se On svima javio (posle Svog vaskrsenja), ni to ne bi probudilo takvu veru, jer bi oni koji bi to videli mogli reći da je to bilo priviđenje. Međutim, ko vidi da se jednim pomenom Njegovog imena čine znamenja, daleko veća od onih koja je On sam činio, dok je bio među ljudima, taj ne može da ne poveruje, osim ako nije krajnje bezosećajan. Dakle, vera je veliko blago; onda, kada ona potiče od vatrenog srca, od velike ljubavi i plamene duše. Ona nas čini mudracima; ona prikriva ljudsku ništavnost i napuštajući zemaljsko umovanje bavi se mudroljubljem o stvarima nebeskim; i još više: ono što ljudska mudrost ne može zadobiti, ona to u izobilju i postiže i ostvaruje. Znači, držimo se vere i umom nećemo moći poverovati u naša dela. Zbog čega, u stvari, neznabošci nisu mogli ništa steći, kaži mi? Nisu li oni znali svu spoljašnju mudrost? Zašto oni nisu mogli nadmašiti ribare, i one čiji je zanat pravljenje šatora i neuke? Nije li zbog toga što su oni sve prepuštali svom umovanju, a ovi poslednji - veri? Iz tog razloga su poslednji prevazišli Platona, Pitagoru i uopšte sve zabludele ljude, pobedili su učene u astrologiji, matematici, geometriji i aritmetici, i one koji su izučili svaku nauku, i postali su toliko bolji od njih, koliko su istinski i stvarni mudraci bolji od ljudi koji su glupi i bezumni po prirodi. Zaista, pogledaj: oni (apostoli) su rekli da je duša besmrtna, ili, još bolje, nisu samo rekli, nego su i uverili u to; a oni (drugi[5]) prvobitno nisu znali šta je to duša, i kada su saznali, odvojili su je od tela, i ponovo su počeli da stradaju radi tog neznanja. Tako su jedni govorili da je ona bestelesna, drugi da je ona telo i da zajedno sa telom propada. Na isti način, oni su govorili o nebu, da je ono oduhovljeno i da je ono Bog; a ribari su učili i uveravali da je ono tvorevina i delo Božije. Uostalom, nema ničeg neobičnog u tome što su se neznabošci rukovodili umovanjima, ali ono što je dostojno suza je što to čine oni koji se smatraju vernicima, i ti ljudi se pokazuju kao duhovni. Zbog toga i oni padaju u zablude. Tako su, jedni od njih, govorili da znaju Boga kao što On zna Sebe samoga, što se nije usudio da kaže niko, čak ni među neznabošcima. Drugi su govorili da Bog ne može rađati bestrasno, i nisu mu davali nikakvu nadmoć u odnosu na ljude. Ostali su pak tvrdili da ni dobar život ni dobro vladanje ne donose nikakvu korist. Ali nije sad vreme da ovo opovrgavamo.

A to da prava vera praćena poročnim životom ne donosi nikakvu korist, to pokazuju i Hristos i Pavle, koji su se, pre svega, starali o dobrom životu. Tako Hristos uči: Neće svaki koji mi govori: Gospode, Gospode, ući u Carstvo nebesko (Mt 7,21); i dalje: Mnogi će mi reći u onaj dan: Gospode, Gospode, nismo li u tvoje ime prorokovali? ... I tada ću im javno kazati: Nikad vas nisam znao; idite od mene vi koji činite bezakonje (Mt7,22-23). U stvari, ljudi koji su nepažljivi prema samima sebi lako upadaju u poroke, i pored toga što imaju pravu veru. A Pavle, u svojoj poslanici Jevrejima, ovako govori i uverava: Starajte se da imate mir sa svima i svetost, bez koje niko neće videti Gospoda (Jev. 12,14). Svetinjom on naziva celomudrenost, radi koje svakome mora biti dovoljna sopstvena žena, i da ne posrne sa drugom. Jer ako nekome nije dovoljna sopstvena (žena), taj se ne može spasiti, nego će neizbežno poginuti, makar imao hiljade vrlina. Zaista, bludnik ne može ući u Carstvo nebesko; a ovo više nije ni blud, nego mnogo gore - preljubočinstvo. Kao što žena koja je vezana za muža čini preljubu ako je u vezi sa drugim: isto tako i muž vezan za ženu čini preljubu ako ima drugu. A takav čovek neće naslediti Carstvo (nebesko), nego će biti bačen u ad. Slušaj šta o takvim ljudima govori Hristos: Crv njihov ne umire, i oganj se ne gasi (Mk9,44). Istina, ne postoji nikakvo opravdanje za onoga ko, pored svoje žene, vrši nedelo sa drugom; jer to je već neuzdržanje. Ako se mnogi i od svoje žene uzdržavaju kada nastupi vreme posta ili vreme molitve, kakav onda oganj zaslužuje onaj koji se čak ni svojom (ženom) ne zadovoljava nego je još u vezi sa drugom! Ako onome ko otpusti i odrekne se svoje žene nije dozvoljeno da se poveže sa drugom, jer je to - preljubočinstvo, kakav greh čini tek onaj koji pored žene koju ima u svom domu dovodi još i drugu? Neka niko ne dozvoli da takav porok ostaje u njegovoj duši, neka ga svako iščupa iz korena. (Preljubočinac) ne vređa toliko (svoju) ženu, koliko samoga sebe. Jer taj greh je toliko težak i neoprostiv da ako žena ostavi muža protiv njegove volje, čak i kada je idolopoklonik, Bog je kažnjava, a kada ona ostavi preljubočinca - ne kažnjava je. Vidiš li kakvo je to zlo? Ako neka verujuća žena, kaže (Pismo), ima muža nevjerujućeg i on se privoli da živi sa njom, neka ga ne ostavlja (1 Kor 7,13). Ali za bludnicu nije tako rečeno, nego kako? Svaki koji otpusti ženu svoju, osim zbog preljube, navodi je da čini preljubu (Mt 5,32). Ako kroz zajednički život (muž i žena) postaju jedno telo, onda i onaj koji živi sa bludnicom neizbežno postaje jedno sa njenim telom. A kako će, posle toga, čestita žena, kao član Crkve Hristove, primiti takvog muža? Ili na koji način će ona imati udeo sa bludnicom? I pogledaj kakva osobitost! Ona koja živi sa nevernikom ne postaje nečista zbog toga: Jer se, rečeno je, nevjerujući muž posveti ženom (1 Kor 7,14). Ali za bludnicu nije tako rečeno, nego kako? Hoću li dakle uzeti udove Hristove i od njih načiniti udove bludnice? (1 Kor 6, 15). Tamo osvećenje ostaje i ne oduzima se, bez obzira na zajednički život sa nevernikom; a ovde ono odlazi. Zaista, preljubočinstvo je težak greh, težak greh i priprema večnu kaznu! Ono i ovde navlači bezbrojne nesreće. Zapravo, takav čovek biva prinuđen da vodi težak i gorak život, i njegovo stanje nimalo nije bolje od stanja kažnjenika, koji tajno ulazi u tuđi dom, sa strahom i velikim trepetom, i plaši ee jednako svih - i robova i slobodnih. Zato vas molim, potrudite se da se oslobodite od te bolesti.

Ako ne poslušate, ne ulazite u sveta predvorja. Ovce koje su prekrivene gnojnim ranama i zaražene bolestima ne mogu ići na pašu zajedno sa zdravim ovcama; ne, nego ih je potrebno odvojiti od stada, dok se ne izleče od svoje bolesti. Mi smo postali udovi Hristovi, ne možemo biti i udovi bludnice! Ovo nije mesto bluda, nego crkva; i ti, ako imaš udela sa bludnicom, nemoj stajati u crkvi, da ne skrnaviš to mesto. Čak i kada ne bi bilo pakla, čak i kada ne bi bilo kazne, i u tom slučaju, kako ti posle tog dogovora i bračne sveće, posle te zakonite postelje, posle rađanja dece, posle takvog zajedništva - kako ti možeš dozvoliti sebi da se privežeš za drugu? Kako se ne stidiš i ne crveniš? Zar ne znaš da mnogi osuđuju čak i one koji dovode sebi drugu ženu posle smrti svoje (prve) žene, iako je to delo koje i ne zaslužuje kaznu? A ti, još za života svoje žene, uzimaš sebi drugu! Kakvo je tek to neuzdržanje! Doznaj šta je rečeno o takvim ljudima: Crv njihov ne umire, govori Hristos, i oganj se ne gasi (Mk 9,44). Plaši se ove grozote! Boj se ovakve kazne! Nije toliko veliko zadovoljstvo ovde, koliko je tamo velika kazna. Ali, daj Bože, da niko ne bude podvrgnut takvoj kazni; daj Bože, da mi, podvizavajući se u svetosti, vidimo Hrista i dostignemo obećana blaga, kojih da se udostojimo svi mi, blagodaću i čovekoljubljem Gospoda našeg Isusa Hrista, kome sa Ocem, i Svetim Duhom, slava u vekove vekova. Amin.






NAPOMENE:
  1. Po ukazu Trioda, ova beseda se čita na jutrenju Lazareve subote, posle druge katizme i 50-tog psalma.
  2. Prim. izd.
  3. Prim. prev.
  4. Prim. prev.
  5. Prim. prev.

No comments:

Post a Comment