Translate

29/04/2013

BESEDA PREPODOBNOG JOVANA DAMASKINA 
O NEPLODNOJ SMOKVI I PRIČI O VINOGRADU[1]

Objavimo reč, koja me podstiče, Reč jednosušnu Bogu i Ocu, koja je, ne napuštajući nedra Očeva, neizrecivo začeta u utrobi Djeve, i postala radi mene ono što sam i ja. Reč, koja je po svom Božanstvu strana svakoj strasti, obukla se u smrtno telo, kao što je moje. Onaj koji sedi na heruvimskim kolima, dolazi sedeći na magaretu(Jn 12,15). Car slave, koga, sa Ocem i Duhom, slave serafimi, slušao je nevina dečija tepanja. Bog, netvarni i nevidljivi, primio je vidljivo i opipljivo telo, i javio se kao sluga, dobrovoljno se podvrgavši stradanju, kako bi meni darovao bestrašće. Jer kada je tvorevina ruku Božijih - čovek, koji je sazdan od Boga po liku i podobiju Njegovom, zbog lukave obmane zmije postao prestupnik Božije zapovesti, i time se podvrgao propadljivosti i smrti: tada se Bog, po milosrđu Svome, sažalio na čoveka koji je pretrpeo takav pad, i više puta i na više načina ga pozivao na obraćenje i pokajanje, urazumljujući ga, nekad kao nezahvalnog slugu, nekad kao nerazumnog sina, koristeći sva sredstva da bi se čovek, zbacivši sa sebe teške okove, obratio svom Tvorcu. Ali kada se jednom porobio grehom i dobrovoljno se predao zemaljskim pohotama, čovek nije imao snage da se, sam od sebe, okrene Bogu. Dakle, sveblagi Gospod je, znajući koliko je slaba ljudska priroda, uzeo nju sam na Sebe. Videvši da se čovek ne pokorava ni Njegovoj reči, ni zapovestima, ni spasonosnim poukama, Bog kao da je rekao: "Ja moram, na samom delu, naučiti onoga koji ne zna; ja moram postati čovek i zadobiti vrline, kako bih čoveka približio njima. Ja moram biti vidljiv, kako bih iscelio bolesnog; ja moram pronaći izgubljenu ovcu i dovesti je u prvobitnu rajsku postojbinu. Ali na koji način ću je pronaći, ako ne budem vidljiv? Kako ću voditi onoga ko ne može da vidi moje tragove?" S tim ciljem je On postao čovek, kako bi na samom delu (tj. Svojim delima i stradanjem) pokazao onome koji ne zna kako može ostvariti vrline; kako bi se mi, videvši Njega kako iz Očevih nedara silazi na zemlju radi našeg spasenja, sa radošću uznosili Njemu sa zemlje; i na kraju, kako bi objavio izobilno bogatstvo svoje ljubavi prema ljudima. Jer niko ne može pokazati veću ljubav, od te da ko život svoj položi za prijatelje svoje (Jn 15,13). A može li takvu ljubav pokazati onaj koji nema dušu?

Dakle, Gospod naš radi toga prima telo, kako bi se javio na zemlji i poživeo sa ljudima; radi toga prima dušu, kako bi je položio za prijatelje Svoje. Kažem: za prijatelje - ali ne one koji vole Njega, nego one koje On voli. Jer, iako smo mi Njega zamrzeli i odvratili se od Njega, služeći drugome, On je u Svojoj ljubavi prema nama ostao nepromenljiv. Zbog te ljubavi, On dolazi onima koja ga mrze, prati u stopu one koji beže od Njega, i pretičući ih, ne izobličava ih sa strogošću, ne kažnjava ih bičem, nego ih leči, kao iskusni lekar, ne obazirući se na sva ogovaranja, pljuvanja i udarce koje trpi od ljudi koji su pomahnitali umom. Kao lek, On je koristio Svoje Božanstvo - lek najdelotvorniji i svesilni - koje je i sjedinio sa ljudskom prirodom. Upravo to je ono što je slabo telo učinilo silnijim od samih nevidljivih sila! Jer kao što je gvožđe rastopljeno ognjem nemoguće dodirnuti - tako i prolaznost naše prirode sjedinjene sa ognjem Božanstva postaje nedostupna đavolu. I kao što lekari kažu da se suprotno leči suprotnim, tako i Gospod suprotno uništava suprotnim: raskoš i naslade - oplakivanjem i podvizima, gordost - smirenjem. Jer On je, iako preslavan po Svom Božanstvu, Sebe ne samo smirio, postavši čovek, nego se i unizio pred samim ljudima. Zaista, ko je bio toliko unižen? On nije imao gde glavu da skloni, nije imao ni dve haljine, ni drugi hiton[2]. On vrijeđan, ne uzvraćaše uvredom; stradajući ne prijećaše (2Pt 2,23); vođen je na zaklanje, kao nevino jagnje, jednako istrajavajući, ne protivrečeći; kada su ga udarali, On je rado okretao obraz onome ko ga udara, i nije okretao glavu od posramljujućeg pljuvanja, i kada su ga nazivali Samarićaninom, i govorili da ima demona u Sebi - ova i slična izrugivanja, strpljivo je podnosio, kako bismo mi krenuli Njegovim stopama. A sve to je činio blagovoljenjem Oca, i kao jedinorodni i jednosušni Njegov Sin time je dokazivao ljubav Svog Oca prema nama. Jer Bog Otac nas je tako zavoleo da je i jedinorodnog Sina Svog dao nama, radi našeg iskupljenja. O, kakva nedostižna ljubav! Bog je jedinorodnog Sina svog, koji zajedno sa Njim caruje, učinio Iskupiteljem nepokornih slugu, tvrdoglavih neprijatelja, koji služe neprijatelju Božijem, kog smatraju bogom! O, kakva je dubina bogatstva dobrote Božije! Ali ni jedinorodni Sin Božiji se nije usprotivio ovoj odluci, nije odbacio volju Oca Svoga, imajući u samome Sebi volju i htenje Oca. Jer priroda Oca i priroda Sina jeste jedna priroda; i zato se Sin Božiji povinuje Očevoj volji kao sopstvenoj, i postavši čovek ostaje poslušan Ocu Svome, čak do smrti, smrti na krstu, kako bi izlečio moje neposlušanje!

Hitajući da ispije čašu smrti, za spasenje čitavog sveta, naš Iskupitelj ubrzo odlazi na stradanje, odlazi želeći spasenje čoveka, i ne nalazi plodove. Ovu besplodnost nam pokazuje smokva (Mt 21,19). Ko je Ovaj koji želi da okusi hranu u ranim jutarnjim satima? Car, Gospod, Učitelj. Zar je On tako rano ogladneo i poželeo hranu u neprilično vreme? Pa zašto je On učio Svoje učenike da poste i da pobeđuju strasti? Šta to znači? Gospod naš, kao što je usmeno poučavao pričama, tako je ponekad i samim postupcima pokazivao priče. Eto On, ogladnevši, prilazi smokvi. Smokva pak predstavlja ljudski rod. Plod smokve je sladak, ali su grubi i nekorisni njeni listovi, i pogodni samo za sušenje. Takva je i ljudska priroda: kako je od Boga predodređena da rađa najslađe plodove vrlina, ona, umesto tih plodova, počinje da rađa samo grube listove. Jer, šta može biti grublje od životnih briga? Adam i Eva su nekada bili nagi, i nisu se stideli; bili su nagi, kada su vodili prost i nevin život; nisu poznavali nikakve veštine, ni životne brige, i nisu im bila potrebna sredstva kako bi pokrili svoju telesnu golotinju. Nego su se, budući telesno nagi, pokrivali blagodaću Božijom; i nemajući veštastvenu odeću, oblačili su se odećom besmrtnosti, po meri približavanja Bogu, kroz ispunjavanje Njegove volje. Ali kako se ubrzo pokazalo da su neposlušni, oni su se, lišivši se blagodati koja ih je oblačila, lišili gledanja lica Božijeg i sagledavanja Boga, i uvideli su svoju golotinju. Tada su poželeli životna zadovoljstva, i postali su osuđeni na oskudan i ubog život; spojili su listove smokve i od njih su napravili pojaee za sebe; pronašli su raznolike pomisli i grub život, ispunjen brigama i žalostima. Sa znojem pica svojega, rekao je Bog, ješćeš hljeb. Zemlja da je prokleta s tebe; s mukom ćeš se od nje hraniti do svojega vijeka (Post 3,17-19). Ako ti budeš imao zemaljske pomisli, prema zemlji ćeš se okrenuti; ti si postao sličan nerazumnoj stoci, ne ostajući dugo u časti (Ps 48,13); kao bog na zemlji, ti nisi poznao blagotvornu vrlinu, nego si joj pretpostavio zemaljske naslade i zavoleo si beslovesni život. Zemlja si u zemlju ćeš otići - znači, ti ćeš, poput beslovesnih životinja, naslediti smrt! Od tog vremena čovek je počeo da oblači kožne haljine! Živeći, pre toga, u raju sladosti, u carskom domu, i zauzimajući, prema svome telu, sredinu između života i propadljivosti, on, posle toga, ima samo propadljivo i smrtno telo, izloženo bolestima. U stvari, grubi listovi smokve - to je naša priroda, njena grehovna dela! Toj smokvi, tj. ljudskoj prirodi, prišao je Spasitelj, gladan, tražeći na njoj najslađi plod - Bogu najugodnije vrline, posredstvom kojih se izvršava naše spasenje. Ali osim listova - osim gorkog greha i nesreća koje od njega nastaju, On ništa na njoj nije našao. Iz tog razloga On joj i govori: "Da nikad više ne bude od tebe roda do vijeka (Mt 21,19). Spasenje nije od čoveka, vrlina nije od ljudske sile. Ja ću ustrojiti spasenje; darujući vaskrsenje kroz moja stradanja, ja ću, zajedno sa tim, darovati i oslobođenje od životne tuge." Što je zaista i ostvario.

Zatim, kako bi jasnije izrazio priču, Spasitelj naš posećuje dom Svoga Oca, i došavši u hram, tu nalazi zločince - arhijereje, kako sede na Mojsijevoj stolici - vukovi, odeveni u ovčije kože - iste te ljude, koji, poput neplodne smokve, nisu imali na sebi slatki plod, nego su se samo pokrivali lišćem. Pogledaj, kako su grube njihove reči: Kakvom vlašću to činiš? I ko ti dade tu vlast? (Mt 21,23). Vidiš li neplodnost neverujućih duša? Umesto da kažu: "Učitelju blagi, koji si vaskrsao četvorodnevnog mrtvaca Lazara, koji si naučio hrome da hodaju hitro, koji si slepima vratio čulo vida, koji si iscelio raslabljene, koji si izlečio svaku bolest i svaku nemoć, koji si progonio demone, koji si pokazao put ka spasenju!" Umesto toga, oni govore: "Kakvom vlašću to činiš?" "O, nezahvalni!" - On vam kaže - "ako ste se okupljali oko Jovana nemajući vere, i ako ste njemu ispovedali svoje grehe, i ako vas je krstio zbog straha, a vi ste ostali neverujući: hoćete li poverovati meni, kada vam ja budem govorio? O, rode lukavi i neverni! Vi koji činite zlo, koji proždirete vinograd Gospoda Savaota! Koga od proroka vi niste ubili? Jer moj Otac vam je slao slute moje, proroke, da traže od vas plodove Svog vinograda. Ja sam preneo moj vinograd iz Egipta, Mojsijevom rukom, i ne štedeći narode, nastanio sam ga na plodnoj zemlji, podelio ga na delove, i njegovi naraštaji, po reči proroka, raširili su se po zemlji, dostigli su čak do mora i reka drugih naroda; a vi ste uništili njegovu ogradu, tj. oduzeli su mu zaštitu, koju mu je davao Zakon, i moj vinograd, lišen ograde, počele su da pljačkaju i jedu divlje zveri. I kada su sluge moje, proroci, počeli da traže plodove istinitog, plodonosnog vinograda, koji sam divno zasadio: tada ste vi jednog pretesterisali, jednog ste bacili u jamu, jednog ste ubili kamenovanjem. Evo, došao sam ja sam - Sin i Naslednik! Postidite se pred pravom sinovstva, uvažite dostojanstvo prirode Očeve: jer sam ja u Ocu i Otac u meni (Jn 14,10). Ja sam iz sažaljenja prema mom vinogradu sišao na zemlju; bez obzira na to, što ja počivam u nedrima mog Oca. Predajte mi plodove sa mog imanja! Ali vi, koji činite bezakonje, pripremate se da dovršite delo vaših otaca. Oni su ubili proroke, a vi ćete ubiti Boga i prevazići ćete ih u beščašću! Ja sam Naslednik; ja sam onaj krajeutaoni kamen, koji će vas, i pored toga što ste ga odbacili, ipak pokoriti. Ja sjedinjujem dve tvorevine, nebesku i zemaljsku. Ja ću izgraditi jednu Crkvu od anđela i od ljudi. Vi, pošto ste neprijatelji Oca moga, kroz mene ćete se pomiriti sa Njim. Ja objavljujem mir, i zavet tog mira biće moja krv, koja se proliva za spasenje sveta."

Ali Gospod nije Svojom pričom urazumio tvrdoglave. Jer oni su pokrili svoje oči, da ne vide, i poklopili su uši, da ne čuju. Iz tog razloga, za njih i nije zasjala svetlost jevanđelja. O, bezumno slepilo Judeja! Oni osuđuju sami sebe, ne shvatajući svoje reči, i sami sebi izriču presudu. Jer kada ih je Gospod pitao: "Šta će gospodar učiniti onima koji tako čine?" Oni su, nehotice, izrekli istinu: zlo će pogubiti zle (jer po svakoj pravdi, oni koji dobrovoljno čine zlo zaslužuju nemilosrdnu kaznu), a vinograd će dati drugim vinogradarima, koji će mu davati plodove u svoje vrijeme (Mt 21,41). Na taj način, sveštenici i fariseji su zaista prorokovali, ni sami ne znajući da to čine. Jer je vinograd - narod Gospodnji - zaista predan drugim poslenicima, koji su u odgovarajuće vreme doneli Gospodu najizobilnije plodove. Po svoj zemlji otide glas njihov, i do krajeva vaseljene riječi njihove. Kako su krasne noge onih koji blagovijeste mir, koji blagovijeste dobro! (Rim 10,15,18). Oni su, kao ovce, došli među vukove, i od samih vukova su načinili ovce; tj. Jeline, nekada udaljene od Boga, načinili su ovcama Hristovim, i priveli su Gospodu narod izabrani koji revnuje u dobrim djelima (Tit2,14).
Dakle, braćo, obraćam se svima vama koji nosite ime verujućih i koji ste se udostojili da se nazovete narodom Hristovim! Nemojmo posramiti svoje ime i nemojmo pomračiti našu veru delima bezakonja. Za nas nije dovoljno samo da se nazivamo verujućima: ne, mi našu veru moramo pokazati delima. Pismo kaže da je jedan otac imao dva sina, i da je prvome od njih otac rekao: "Idi, radi u vinogradu." Sin je dao obećanje, ali ga nije ispunio. Isto to, otac je rekao i drugom sinu. Ali ovaj koji je odustao na rečima, ispunio je volju oca na delu; zato je prvi zaslužio prekor, a drugi pohvalu (Mt 21,28-31). Tako se i mi moramo sećati onog odricanja i onog sjedinjavanja, na šta smo se obavezali na svetom krštenju. Odbacivaćemo đavola, njegove anđele i svako služenje njemu, kako bi ostali verni svom zavetu. A dela đavola su: preljubočinstvo, ljubomora, zavist, neprijateljstva, ljutnje, licemerje, zlorečje, podsmevanje, gnev, zlopamćenje, osuđivanje, klevetanje, magija. Znaci neverja su: nemilosrdnost, mržnja, telesna ljubav, telesna pohota, škrtost, raskoš, pijanstvo. Služenje đavolu: oholost, sujeta, samoljublje, nadmenost, gordost, strast za ukrašavanjem tela. Odbacivši sve ovo, prilepimo se Hristu i revnujmo u vrlinama - čistoti, celomudrenosti, siromaštvu, trpljenju, miru, ljubavi, sastradavanju, milosrđu, širokogrudosti prema sirotima, pristojnosti ponašanja, odevanja i postupanja, pravednosti, smirenju, i naročito, u poniznosti Hristovoj, kako bi postavši sudeonici Hristovi u stradanju, mogli sudelovati i u Njegovoj slavi, i prinositi živu, neporočnu žrtvu Bogu i Ocu, u Crkvi prvorodnih, u domu onih koji se raduju!

Na kraju se obraćam tebi, ljubljena nevesto Hristova! Dostojno voli Onoga koji je tebe zavoleo do kraja. Otvori hram srca svog, da se useli u tebe Hristos sa Ocem i Duhom. Iskoreni iz njega sve zemaljsko, kako bi pripremila put Hristu. Odbaci sujetnu slavu, koja je majka neverja, po reči Hristovoj: Kako vi možete vjerovati kada primate slavu jedan od drugoga (Jn 5,44)? Isteraj iz zemlje srca svog svako maštanje o sebi. Svi visokoumni su nečisti pred Bogom: Bog se protivi gordima, a smirenima daje blagodat (Jak4,6). Udalji od sebe svaku samonasladu i samozadovoljstvo, kako bi se pokorila zakonu jedinoga Boga: i On će te uputiti u pristanište Svoje volje. Ne uvodi drugog ženika u dvor srca svoga: jer Hristos, Ženik tvoj, revnuje za tebe. On je sav sladost i želja. Jedino Njemu otvori srce svoje, i zavapi mu: "Srce je moje povređeno, ljubav prema Tebi me je raspalila i potpuno me promenila, Gospode! Ja sam pobeđena ljubavlju prema Tebi, uđi u dvorac Tvoj, i ja ću ljubiti stope Tvoje. Jer sam nedostojna toga da Tebi kažem: 'Poljubi me poljupcem usta Tvojih' (Pnp 1,1). Živi i hodi u meni, po Tvom nelažnom obećanju, i učini me hramom Presvetoga Duha! Zapovedaj srcu mom, Gospode! I gospodari nad njim. Ono je Tvoje nasleđe, i načini u meni obitalište, zajedno sa Ocem i Duhom, rasprostrani u meni vladavinu Tvoju - delovanje Svesvetoga Tvoga Duha! Jer ti si Bog moj, i ja ću Te proslaviti, sa bespočetnim Tvojim Ocem, i sa blagim i životvornim Tvojim Duhom, sada i uvek i u vekove vekova. Amin."




NAPOMENE:
  1. Triod određuje čitanje ove besede na jutrenju Velikog ponedeljka (posle trećeg kanona).
  2. Hiton - kratka bela, vunena ili lanena haljina, bez rukava koja se nosila slično našoj košulji, do golog tela i pasala pojasom (prim. prev.).

No comments:

Post a Comment